Els que ens dediquem a l’educació, tant mestres com família, sovint ens trobem a les llibreries i biblioteques buscant les últimes publicacions i esperant trobar aquell llibre que ens doni la solució ideal. Sovint ens perdem en un mar editorial que, també en el camp de l’educació, navega per diferents metodologies i maneres d’entendre la complicada tasca d’educar. Des de l’Escola us volem fer algunes recomanacions que, dirigides a diferents franges d’edat, pensem que us poden ajudar. Les trobareu fàcilment aquests dies de Sant Jordi.
“De 0 a 3 res de pantalles?”, Ed Eumo, d’Anna Ramis Assens, pedagoga que ha col·laborat diverses vegades amb l’Escola. Ens proposa mentalitzar les famílies sobre els riscos d’exposar els infants de 0 a 3 anys a les pantalles de tauletes i telèfons intel·ligents. Tot i que el títol ens pot fer pensar que va adreçat a les famílies que teniu els nens i nenes més petits, les reflexions que l’Anna Ramis ens suggereix són molt adequades fins als 8 anys, per aquesta primera infantesa que queda tan exposada al món digital.
Cada vegada els nostres fills més petits passen més hores davant les pantalles i això els treu temps per jugar i descobrir el món. També veiem com habitual, que els infants, petits i no tan petits, mengin per costum davant la pantalla.
Aquest assaig ens convida a reflexionar sobre les nostres pràctiques amb els infants durant les primeres edats i ens planteja els riscos que els comporta estar exposat diàriament a les pantalles: Més obesitat i sedentarisme, més dificultats de llenguatge i de psicomotricitat fina… Sobretot ens ajuda a entendre que, tot el que fa referència a les pantalles, té un comportament addictiu que estem estimulant des de les primeres edats i ens dona eines per evitar-ho.
Si el que necessitem són idees de com educar sense estereotips de gènere, una molt bona proposta és “Ni forts ni valents” Ed Bridge. Thaïs Gutiérrez, la seva autora, periodista i mare de l’Escola, ens endinsa en el món de les pressions que viuen els infants, ja des de ben petits, per respondre als rols de gènere que la societat els imposa. Una visió realista, a partir de les seves experiències vitals, del que viuen sobretot nens, que han de respondre a una masculinitat tòxica imperant en els rols amb els quals s’identifiquen automàticament a partir dels 4 anys.
El llibre s’endinsa en profunditat, partint de les vivències familiars de l’autora, en un estat de la qüestió actualitzat sobre la masculinitat tòxica, desenvolupant els últims estudis sobre el tema en diferents països. Ens parla també sobre les mancances en educació emocional que pateixen nens i adolescents, abocats a repetir els estereotips dels quals molts volen diferenciar-se. Finalment, ens planteja la gravetat que suposa que l’educació sexual, ja en les primeres edats, hagi estat substituïda en molts casos per l’accés a la pornografia a través de les pantalles i aprofundeix en els problemes que es troben les famílies per establir una bona comunicació sobre aquest tema.
És un llibre de lectura amena, molt interessant i recomanable.
Finalment, “Educar en l’admiració” Ed. Plataforma Editorial. Catherine L’Ecuyer, és un llibre que ens parla de com recuperar la capacitat de sorprendre’s de les petites coses de l’entorn. El ritme frenètic de la vida fa que els més petits creixin envoltats de mil estímuls als que que han de donar resposta. Pantalles diverses, músiques estridents, mil activitats escolars i extraescolars fan que els infants necessitin cada vegada més i més per a sentir-se motivats i realitzats. Aquesta lectura ens acompanya a educar en apreciar les coses petites i senzilles de la vida, de la natura, la capacitat d’imaginar, l’avorriment com a font de creativitat…
És un llibre molt bonic, de fàcil lectura i que ens ajuda a posar els pilar del que realment és important.